Jak w praktyce wygląda zdrowe odżywanie?

To, co jemy, wpływa na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Mimowolnie własne nawyki żywieniowe przekazujemy także naszym dzieciom, które nas obserwują, uczestniczą w posiłkach i sytuacjach z nimi związanych. Za nasze ewentualne błędy płacą więc także nasze pociechy.

Dobre nawyki żywieniowe

Poza tym nieprawidłowa dieta wpływa na stan naszego portfela. Złe odżywianie prowadzi bowiem do wielu chorób i dolegliwości, których zwalczanie sporo kosztuje – zarówno nas samych, jak i innych podatników. Dotyczy to zwłaszcza schorzeń przewlekłych powstałych wskutek błędów żywieniowych: cukrzycy, miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, otyłości, nadciśnienia tętniczego, nowotworów układu pokarmowego.

Obecnie główną przyczyną zgonów w Polsce i krajach rozwiniętych są choroby serca. Powstają one w wyniku spożywania pewnych pokarmów oraz prowadzenia określonego trybu życia. Prostym przepisem na zawał serca czy wylew spowodowany zatkaniem tętnic cząsteczkami odkładającego się w nim cholesterolu jest: spożywanie dużej ilości tłuszczów nasyconych, tłuszczów trans, węglowodanów prostych, unikanie warzyw, owoców, produktów z pełnego ziarna oraz siedzący tryb życia.

Zdrowe odżywianie polega na codziennym dostarczaniu organizmowi wszystkich niezbędnych składników we właściwych ilościach i proporcjach. Takie jest założenie idealne. Wiadomo, że obecne czasy nie zawsze pozwalają na jedzenie w spokoju posiłków przygotowywanych w domu. Jednak przy pewnym wysiłku i samodyscyplinie możemy dokonać zmian w naszym menu, które korzystnie wpłyną na stan naszego organizmu.

Zawsze powinniśmy jeść śniadanie. Powinno się ono składać z węglowodanów złożonych. Dobrym pomysłem będzie więc np. pieczywo ciemne z wędliną i warzywami, musli przygotowane samodzielnie z różnych rodzajów płatków zbożowych oraz suszonych owoców i orzechów.

Czego jeszcze unikać?

Unikajmy gotowych musli zawierających wiele konserwantów, sztucznych barwników i uczulającego syropu glukozowo-fruktozowego, który wywołuje w organizmie spustoszenie podobne do tego, jakie jest efektem spożywania cukru. O jakich zmianach mówimy? Produkt ten sprzyja szybkiemu tyciu i doprowadza do chronicznej otyłości. Zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II, która stanowi prawdziwą epidemię naszych czasów. Spożywanie go w nadmiarze sprzyja hipoglikemii, czyli gwałtownym zmianom stężenia cukru we krwi. Syrop glukozowo-fruktozowy podnosi stężenie cholesterolu LDL oraz trójglicerydów, które negatywnie oddziałują na układ krążenia oraz wątrobę.

 

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Kiedy warto skorzystać z pomocy psychologa?

Życie nas nie rozpieszcza. Codziennie musimy zmagać się z wieloma problemami, trudną sytuacją zawodową, rodzinną, finansową. Proste rozwiązania istnieją tylko...

Zamknij